کد مطلب:1646 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:496

روابط زناشویی و تنظیم خانواده
احكام آمیزش



موارد حرمت آمیزش



جلوگیری از حاملگی



سقط جنین



تلقیح مصنوعی



روابط زناشویی و تنظیم خانواده

138- مسأله: زن و شوهر می توانند به تمام بدن یكدیگر نگاه كنند چه با قصد شهوت چه بدون قصد آن .



امام: تحریر الوسیله، كتاب نكاح، مسأله 15 و عروة الوثقی، نكاح، مسأله 29.



139- سؤال: آیا زن می تواند از نگاه شوهر به بدن او ممانعت به عمل آورد؟



جواب: زن باید برای كلیه استمتاعات شوهر مطیع او باشد مگر عذر شرعی داشته باشد.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



140- مسأله: بر زنان واجب نیست بدن و عورتین خود را از شوهر بپوشانند همانگونه كه بر مردان واجب نیست خود را از همسرشان بپوشانند.



امام - فاضل - مكارم: با استفاده از عروةالوثقی، ستر و ساتر، ص 549.



141- سؤال: آیا شوهر می تواند به زن امر كند فلان لباس را در منزل بپوشد؟



جواب: اگر این درخواست در راستای استمتاعات باشد ویا ترك آن موجب نفرت شوهر شود، می تواند امر كند و بر زن نیز واجب است اطاعت كند.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



142- مسأله: هر گونه تماس بدنی بین زن و شوهر با هر عضوی باشد، جایز است حتی اگر برای تلذذ باشد.



امام - فاضل - مكارم: عروة الوثقی، نكاح، مسأله 19 و 29.



143 - مسأله زن و شوهر می توانند هر گونه استمتاعی را از یكدیگر داشته باشند.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



زن و شوهر به دو صورت حنب می شوند:



الف - جماع



ب - خروج منی



144- سؤال: آیا تعریف كردن صحنه های محرك برای شوهر یا برای زن جایز است؟ اگر چه قصد تحریك باشد؟



جواب:



تبریزی: اگر مشتمل بر امر حرامی نباشد مانعی ندارد. استفتاء



فاضل در صورتی كه تعریف كننده خود زن یا شوهر باشد به قصد تحریك اشكال ندارد. استفتاء



145- مسأله: اگر زن و شوهر با یكدیگر جماع كنند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود، در قبل باشد یا در دبر، بالغ باشد یا نابالغ، اگر چه منی بیرون نیاید، هر دو جنب می شوند.



امام: توضیح المسائل، مسأله 349.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 352.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 355



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 350.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 364.



146- مسأله: اگر شك كنند كه به مقدار ختنه گاه داخل شد یا نه، غسل بر آنها واجب نیست.



امام: توضیح المسائل، مسأله 350، و عروة الوثقی، فصل فی غسل الجنابة، مسئله 9.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 353.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 356.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 351.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 365.



147- مسأله: اگر از زن یا شوهر چه با اختیار و چه بدون اختیار، منی خارج شود، اگر چه دخول صورت نگرفته باشد، جنب می شوند.



امام: توضیح المسائل مسأله 345 و تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابة، مسأله 1 و عروةالوثقی، فصل فی غسل الجنابه، شرط دوم.



148- مسأله: اگر منی از جای خود حركت كند و بیرون نیاید، یا انسان شك كند كه منی از او خارج شده یا نه، غسل بر او واجب نیست.



امام: توضیح المسائل، مسأله 352 و عروة الوثقی، فصل فی غسل الجنابة، شرط اول .



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 355.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 358.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 353.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 367



149- مسأله: اگر منی مرد از زن خارج گردد، موجب جنابت زن نمی شود، مگر آنكه زن بداند منی مرد با منی او آمیخته شده است .



امام: تحریر الوسیله، فصل فی غسل الجنابه، مسأله 1 و عروةالوثقی، فصل فی غسل الجنابه، شرط اول.



150- سؤال: آیا زن بدون عمل آمیزش هم جنب می شود یا نه؟



و در صورت مثبت بودن جواب آیا غسل بر او واجب است ؟



جواب: ممكن است و اگر یقین پیدا كند بر خروج منی، غسل واجب می شود و تا یقین پیدا نكند واجب نیست .



استفتائات، ج 1، ص 50، سؤال 89.



151- مسأله: برخی اوقات زن به علت ملاعبه با همسر، تقریباً حالت انزال به او دست می دهد و بدنش سست می شود، به طوری كه فكر می كند جنب شده است، آیا پس از این حالت غسل جنابت واجب است یا نه ؟



جواب: اگر یقین به انزال منی حاصل شود و از مجرا به خارج برسد غسل واجب است.



امام: استفتائات ج 1، ص 53، سؤال 104.



152- سؤال: دفق وفتور بدن را در جنابت زن شرط نمی دانید فقط شهوت را در خروج رطوبت منی شرط جنابت فرموده اید، پس با رطوبتی كه به نام مذی آنهم در موقع شهوت از مرد یا زن خارج می شود، چه تفاوتی دارد ؟



جواب: میزان شهوتی است كه مقارن با آن، منی خارج می شود و با سایر حالات فرق دارد.



امام: استفتائات، ج 1، ص 53، سؤال 103.



153- مسأله: اگر انسان در شب بداندكه صبح برای غسل كردن آب پیدا نمی كند، آیا با این حال میتواند با همسر خود نزدیكی كند؟



جواب: مانعی ندارد.



امام: استفتائات، ج 1، ص 54،سؤال 106.



بهجت: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 357.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 359.



فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 354.



مكارم: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 368.



154- مسأله: كسی كه نمی تواند غسل و تیمم كند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیكی كند، مگر آنكه بترسد كه به گناه بیفتد.



امام: تحریرالوسیله، فی غسل الجنابه، مسأله 3 و عروةالوثقی، فصل فی غسل الجنابه، مسأله 80.



155- مسأله: اگر كسی كه نمی تواند غسل و تیمم كند بعد از داخل شدن وقت نماز با همسر خود آمیزش كند بعید نیست بگوییم باید از خروج منی خودداری كند، مگر آنكه برایش ضرر داشته باشد.



امام: با استفاده از تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، مسأله 3.



156- مسأله: اگر كسی نمی تواند غسل كند اما می تواند تیمم كند حتی بعد از داخل شدن وقت نماز نیز می تواند با همسر خود آمیزش كند.



امام تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، مسأله 3 و عروةالوثقی، فصل فی غسل الجنابه، مسأله 8.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 357 .



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 359.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 354.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 368.



157- سؤال: آیا انسان می تواند در یك شب چند بار با همسر خود مجامعت كند یا خیر ؟



جواب: مانعی ندارد.



امام: استفتائات، ج 1، ص 74، سؤال 177.



بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء.



158- مسأله: آیا در دوران آبستنی و بارداری، مقاربت و نزدیكی جایز است یا خیر؟



جواب: مقاربت در حال حمل مانع ندارد.



امام: استفتاء به نقل از كتاب رساله نوین، ج 3، ص 48.



توضیح: البته در صورتی مقاربت اشكال ندارد كه این كار برای زن و فرزند خطر نداشته باشد و پزشكان زن را از آن منع نكرده باشند، والّا مقاربت جایز نیست .



159- سؤال: آیا مرد می تواند با زن خود طوری ملاعبه كند كه تمام مقدمات نزدیكی حاصل شود و منی هم از مرد خارج شود، ولی به حد دخول نرسد؟



جواب: مانعی ندارد.



امام: با استفاده از استفتائات، ج 1، ص 74، سؤال 177.



بهجت، تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



مواردی كه آمیزش زن و شوهر جایز نیست عبارتند از:



الف - در زمانی كه زن در دوران قاعدگی است .



ب - در زمان استحاضه كثیره یا متوسطه، قبل از غسل.



ج - زمان نفاس .



د - در حال روزه واجب .



ه - در حال بیماری ای كه آمیزش برای آنها ضرر داشته باشد.



و - زمانی كه نتوان غسل یا تیمم كرد. بعد از داخل شدن وقت نماز.



ز - در حال اعتكاف.



ح - در زمانی كه زن كمتر از نه سال داشته باشد .



ط - در حال احرام.



ی - در صورت عدم بجا آوردن طواف و نماز نساء در حج.



160- سؤال: اگر مرد یا زن قسم بخورند كه با همسرش نزدیكی نكند، آیا این قسم صحیح است؟



جواب: تبریزی: نمی تواند قسم بخورد مادامی كه مرجحی بر ترك نباشد. استفتاء



توضیح: یعنی در صورتی كه با حق هیچكدام از زن و شوهر منافات نداشته باشد و دارای مرجحی عقلایی باشد می توانند قسم بخورند والا نمی توانند.



فاضل، صحیح نیست. استفتاء



الف - در زمانی كه زن در دوران قاعدگی است



161- مسأله: آمیزش در فرج در زمان حیض، هم برای مرد و هم برای زن حرام است. اگر چه به مقدار ختنه گاه باشد و منی هم بیرون نیاید. بلكه احتیاط واجب آن است كه به مقدار كمتر از ختنه گاه نیز آمیزش صورت نگیرد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 450.



امام - فاضل: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 426.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 456.



فاضل :توضیح المسائل، مسأله 451.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 438.



162- مسأله :اگر در هنگام آمیزش، زن حائض شود، مرد باید بلافاصله از او كناره بگیرد و اگر جدایی نكرد بنابر احتیاط واجب باید كفاره بدهد.



امام - فاضل :عروة الوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5 و 15.



امام: تحریرالوسیله، فی احكام الحائض، قبل از مسأله 1 و مسأله 5 و توضیح المسائل، مسأله 459.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 459.



تبریزی - مكارم: (26)



163- مسأله: آمیزش در روزهایی كه حیض زن قطعی نیست ولی شرعاً باید برای خود حیض قرار دهد، هم بر مرد و هم بر زن حرام است.



امام: فاضل - مكارم: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



امام: توضیح المسائل، مسأله 451



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 427.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 457.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 452.



در نتیجه: به طور مثال زنی كه بیشتر از ده روز خون می بیند و باید به دستوری كه گفته شده است، روزهای عادت خویشان خود را حیض قرار دهد، شوهرش نمی تواند در آن روزها با او نزدیكی كند.



164- مسأله: اگر همسر انسان بگوید حائض هستم یا از حیض پاك شده ام، باید سخن او را قبول كرد مگر خلاف آن ثابت شود.



امام - فاضل - مكارم: عروة الوثقی، فی احكام الحائض، مسائل 4 و 16.



امام: توضیح المسائل، مسأله 436.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 430.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 469.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 463.



در نتیجه: اگر زن هر گاه كه مایل باشد ادعا كند از حیض پاك شده است، ولی مرد بفهمد زن حائض است ؛ و یا عكس آن، اگر زن دائماً ادعا كند حائض است، ولی مرد بداند كه زن دروغ می گوید مثلاً بیش از ده روز ادعای حائض بودن می كند، حرف زن مسموع نیست .



165- مسأله: زن و شوهر می توانند در زمان حیض زن به استثناء دخول، سایر استمتاعات را از یكدیگر داشته باشند اگر چه منجر به انزال منی گردد.



امام - فاضل - مكارم: عروة الوثقی، فی احكام الحائض، شرط هفتم .



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 459.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 441.



166- مسأله: كامیابی و لذت بردن از ناف تا زانوی حائض، بر مرد مكروه است، مگر آنكه از روی لباس باشد.



امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، شرط هفتم .



167- مسأله: در هر زمانی كه زن محكوم به حیض باشد و یا موظف به تروك حائض باشد( یعنی چه ملزم به تروك حائض و اعمال مستحاضه باشد و چه ملزم به تروك حائض و اعمال طاهر باشد) آمیزش بر مرد و زن حرام است .



امام - فاضل - مكارم: با استفاده از عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 456.



در نتیجه: خانمهای محترم باید ابتدا با مراجعه به رساله عملیه مرجع خود وضعیت خودشان را تعیین كنند، سپس با توجه به این مسئله و مسائل گذشته، روابط خود با همسرشان را تنظیم نمایند.



168- سؤال: اگر خانمی از خون حیض پاك شده است لكن هنوز غسل بجا نیاورده، آیا می تواند با شوهرش نزدیكی كند؟



جواب: پیش از غسل همبستر شدن با زن جایز است اگر چه كراهت دارد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 467 و تحریرالوسیله، فی احكام الحائض مسأله 2.



امام - فاضل - مكارم: با استفاده از عروة الوثقی، فی احكام الحیض، مسائل 5 و 24 و 28.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 473.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 467.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 449.



169- مسأله: بنابر احتیاط واجب شوهر نمی تواند در مواقعی كه زن باید یك روز را بعد از حیض استظهار كند، با او آمیزش نماید.



امام: تحریرالوسیله، فی تجاوز الدم عن العشره، مساله 18.



تبریزی :توضیح المسائل، مسأله 512.



در نتیجه: به طور مثال اگر خانمی عددیه كه حیض او مثلاً شش روز طول می كشد، بعد از عدد خود باز هم خون ببیند، باید یك روز را به عنوان استظهار قرار دهد و نمی تواند در این یك روز هم با همسر خود آمیزش كند.



و همچنین می توان با توجه به مسائل گذشته دریافت كه اگر همین خانم بداند خونریزی او بیش از ده روز طول نمی كشد، و یا شك داشته باشد كه بیش از ده روز ادامه پیدا می كند یا نه، بنابر احتیاط واجب نمی تواند در شبهای بعد از استظهار نیز با شوهر خود نزدیكی كند).



(یعنی شبها و روزهای هشتم و نهم و دهم) و اگر بداند خونریزی او بیش از ده روز طول می كشد از روز هفتم او مستحاضه خواهد بود. در نتیجه با شرایطی كه ذكر خواهد شد می تواند با شوهر خود آمیزش كند.



ب - در زمان استحاضه كثیره یا متوسطه، قبل از غسل



170- مسأله: اگر زن مستحاضه كثیره و یا متوسطه باشد، در صورتی كه غسلهای واجب خود را انجام نداده باشد، آمیزش با او بنابر احتیاط واجب جایز نیست.



امام: توضیح المسائل، مسأله 428 و تحریرالوسیله فی احكام الاستحاضه، مسأله 8.



امام - فاضل: عروةالوثقی فی احكام الاستحاضه، مسأله 18.



تبریزی - مكارم: (27)



فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 429.



171- مسأله: همبستری شوهر با زن مستحاضه در صورتی حلال است كه زن غسل كند، اگرچه كارهای دیگری كه برای نماز واجب است مانند وضو گرفتن و تعویض پنبه و دستمال، انجام نداده باشد. ولی احتیاط مستحب آن است كه وضو بگیرد.



امام - تبریزی - فاضل - مكارم: با استفاده از مدارك مسأله قبل .



172- مسأله: در صورتی كه مستحاضه بخواهد در وقت هر یك از نمازهایش با شوهر خود نزدیكی كند، چنانچه برای آن نماز غسل كرده باشد احتیاجی به غسل مجدد ندارد و می تواند به همان غسل اكتفا كند.



امام - فاضل: با استفاده از عروةالوثقی، فی احكام الاستحاضه، مسأله 18.



امام: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 428، و تحریر الوسیله، فی احكام الاستحاضه، مسأله 8.



تبریزی - مكارم: (28)



در نتیجه: به طور مثال چنانچه خانمی مستحاضه كثیره باشد، اگر برای نماز ظهر و عصر خود غسل كرده باشد و بخواهد در همان وقت نزدیكی كند، لازم نیست مجدداً غسل كند اما اگر بخواهد در شب نزدیكی كند، باید دوباره غسل كند.



173- مسأله: اگر مردی در زمان حیض با زن نزدیكی كند، علاوه براینكه معصیت كرده باید كفاره نیز بدهد. اماا اگر فرزندی از آنها بوجود آید، حلال زاده است .



امام: با استفاده از تحریر الوسیله، فی احكام الحائض، مسائل 2 و 3 و توضیح المسائل، مسائل 451 و 452.



فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 453.



امام - فاضل: عروة الوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



تبریزی - مكارم: (29)



174- مسأله: میزان كفاره جماع چنین محاسبه می شود: اگر شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل جماع كند، بنابر احتیاط واجب باید هیجده نخود طلا، كفاره به فقیر بدهد. و اگر در قسمت سوم باشد باید چهار نخود و نیم طلا بدهد. مثلاً زنی كه شش روز خون حیض می بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع كند، باید هیجده نخود طلا و در شب یا روز سوم و چهارم، نه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید چهار نخود و نیم بدهد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 452 و تحریر الوسیله، فی احكام الحائض، مسائل 2 و 3.



امام - فاضل: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 428.



فاضل: توضیح المسائل: مسأله 453.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 460.



175- مسأله: اگر مرد با زن حائض چند مرتبه جماع كند، احتیاط واجب آن است كه برای هر جماع یك كفاره بدهد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 458.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 458.



مكارم - تبریزی: (30)



176- مسأله: اگر كسی هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حیض با زن خود جماع كند، باید هر سه كفاره را كه روی هم سی و یك نخود و نیم می شود بدهد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 456.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 462.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 456.



مكارم (31)



177- سؤال: من نمی دانستم آمیزش با همسر در زمان حیض حرام است. آیا باید برای آنچه كه گذشته كفاره بدهم ؟



جواب: اگر حرمت آن را نمی دانستید، كفاره بر شما واجب نیست .



امام - فاضل: با استفاده از عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 5.



تبریزی - مكارم: (32)



178- مسأله: لازم نیست طلای كفاره را از طلای سكه دار بدهد، ولی اگر بخواهد قیمت آن را بدهد باید قیمت سكه دار بدهد.



امام: توضیح المسائل، مسأله 454.



179- مسأله: اگر شوهر به گمان اینكه زن حائض نیست با او مجامعت كند و بعد بفهمد كه حائض بوده كمااینكه اگر گمان كند همسرش حائض نبوده، بر مرد كفاره واجب نیست .



امام - فاضل: عروة الوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 13



180- سؤال: اگر شوهری زنش را در مدت حیض مجبور به تمكین كرد حكمش چیست؟



جواب: فاضل: اگر اجبار، به حدی برسد كه از زوجه سلب اختیار شود تكلیفی متوجه زن نیست. استفتاء



181- سؤال: اگر زنی در زمان حیض شوهر خود را مجبور به انجام روابط زناشویی كند، حكمش چیست ؟



جواب: فاضل: البته مجبور كردن شوهر به طوری كه از او سلب اختیار شود، عادتاً بعید است. ولی بر فرض تحقیق چنین امری، مرد گناهی ندارد ولی كفاره آن را بنابر احتیاط واجب طبق مسأله 453 توضیح المسائل بپردازد. استفتاء



182- مسأله: پرداخت كفاره به عهده مرد است و بر زن كفاره ای نیست، اگر چه زن به میل خود مجامعت كند. هر چند كار حرامی انجام داده است.



امام: تحریر الوسیله، فی احكام الحائض، بعد از مسأله 2.



امام - فاضل: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، قبل از مسأله 6.



183- مسأله: كفاره به علت عجز از پرداختن از انسان ساقط نمی شود بلكه اگر كسی نتواند كفاره بدهد، بهتر است صدقه ای به فقیر بدهد، و بنابر احتیاط واجب استغفار كند و هر گاه متمكن شد، كفاره را بپردازد.



امام - فاضل: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 14.



امام: توضیح المسائل، مسأله 461.



فاضل: توضیح المسائل مسأله 461.



184- مسأله: باید كفاره را به یك فقیر و یا به سه فقیر بپردازد و جایز است قیمت و ارزش طلا را بپردازد و جایز است قیمت وارزش طلا را بپردازد و میزان، قیمت زمان پرداخت است .



امام - فاضل: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 18.



امام: تحریرالوسیله فی احكام الحائض، مسائل 6 و 7.



185- سؤال: اگر زن انسان بگوید از حیض پاكم و غسل هم كرده باشد و انسان با او جماع كند و بعد بفهمد كه پاك نشده بود، آیا كفاره ای بر گردن مرد یا زن تعلق می گیرد یا نه ؟



جواب: كفاره ندارد.



امام: استفتاء از كتاب استفتائات، ج 1، ص 75، سؤال 179.



فاضل: استفتاء



ج - زمان نفاس



186- مسأله: جایز نیست زن و شوهر در زمان نفاس با یكدیگر مجامعت كنند.



امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسأله 20 و فی احكام النفاس، مسأله 1.



امام: توضیح المسائل، مسأله 513 و 514.



بهجت: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 441.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 519.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 513.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 488، 489.



187- مسأله: شوهر نمی تواند بنابر احتیاط واجب، در مواقعی كه زن باید یك یا دو روز را بعد از نفاس استظهار كند، با او آمیزش نماید.



امام - فاضل - مكارم: با استفاده از عروةالوثقی، فی احكام الحائض، مسائل 5 و 20.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 519.



فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 517 و 519.



در نتیجه: به طور مثال، اگر خانمی عددیه باشد، مثلاً شش روز مدت حیض اوست باید همین شش روز را برای خود نفاس قرار بدهد و اگر خونریزی بعد از آن ادامه پیدا كرد، باید یك یا دو روز را به عنوان استظهار قرار دهد كه در این صورت، بنابر احتیاط واجب باید از نزدیكی در این دو روز نیز خودداری نماید.



188- مسأله: در زمان بعد از استظهار، اگر زن اطمینان داشته باشد خونریزی بیش از ده روز ادامه نخواهد داشت و یا اینكه شك داشته باشد كه بیشتر از ده روز خواهد شد یا نه، نمی تواند در طول روزهای باقیمانده تا ده روز ب شوهر خود آمیزش كند.



امام - فاضل - مكارم: عروة الوثقی، فی احكام النفاس، مسأله 1.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 512، 519.



در نتیجه: اگر همان خانمی كه در مسأله پیش مثال زده شد، چنانچه بداند خونریزی او بیش از ده روز نخواهد شد و یا اینكه شك داشته باشد آیا بیشتر از ده روز خواهد شد یا نه، نمی تواند در شب و روز هشتم و نهم و دهم با همسر خود آمیزش كند.



اما اگر بداند بیش از ده روز خونریزی نخواهد داشت از بعد از استظهار حكم مستحاضه را خواهد داشت و می تواند با شرایطی كه قبلاً ذكر شد با همسر خود آمیزش كند.



د - در حال روزه واجب



189- مسأله: نزدیكی در حالی كه هر دو یا یكی از آنها روزه واجب گرفته اند، حرام است اگر چه به مقدار ختنه گاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید، ولی اگر بچه ای از آنها به دنیا بیاید، حلال زاده است.



امام: با استفاده از توضیح المسائل از توضیح المسائل، مسأله 1584 و 2462 و تحریر الوسیله، كتاب صوم، فیما یحب الامساك عنه، الثالث .



بهجت: توضیح المسائل، مسائل 1291.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 2471.



فاضل: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 2528.



مكارم: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 2106.



190- مسأله: هر كاری، باعث جنب شدن مرد یا زن در حال روزه واجب بشود اگر عمداً صورت بگیرد حرام است. (موارد و چگونگی جنب شدن در مسأله 145 ذكر شده است. مراجعه فرمایید.)



امام با استفاده از مدارك مسأله قبل و توضیح المسائل، مسأله 349.



191- مسأله: اگر زن یا مرد نداند كه دیگری روزه است و یا فراموش كرده باشند و دیگری چیزی نگوید، نزدیكی برای كسی كه روزه نیست اشكال ندارد. اگرچه این كار برای كسی كه روزه است عملاً جایز نیست. مگر آنكه او نیز فراموش كرده باشد روزه است. ولی چنانچه در بین جماع یادش بیاید و یا بفهمد كه روزه است، باید فوراً از حال جماع خارج شود.



امام: تحریرالوسیله، القول فیما یجب الامساك عنه، الثالث .



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 1293.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 1596.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 1675.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 1346.



192- مسأله: ملامسه، بوسیدن و ملاعبه با همسر در حال روزه اگر به قصد انزال منی نباشد اشكال ندارد لكن اگر زن یا مرد به گونه ای باشند كه عادتاً با اینگونه امور جنب می شوند، باید از اینگونه كارها نیز اجتناب كنند.



امام: تحریر الوسیله، القول فیما یحب المساك عنه، الرابع .



بهجت: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 1295.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 1604.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 353.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 1664.



193 - مسأله: اگر مردی زن خود را در ماه مبارك رمضان در حالی كه روزه اند مجبور به آمیزش كند علاوه بر اینكه فعل حرامی انجام داده است باید دو كفاره بدهد. یك كفاره برای شكستن روزه خودش و یك كفاره برای شكستن روزه همسرش.



امام: تحریر الوسیله، القول فی احكام الاعتكاف، مسأله 4.



194 - مسأله: اگر هر دو مایل به مجامعت بودند و در روز ماه مبارك رمضان در حال روزه با یكدیگر آمیزش كردند هر كدام باید یك كفاره بدهند.



امام: همان مدرك مسأله قبل.



ه - در حال بیماری كه دكترها آنها را از آمیزش منع كرده اند



195 - مسأله: اگر زن بیماری داشته باشد كه دكترها او را از آمیزش منع كرده باشند، مجامعت با او برای شوهرش جایز نیست و همینطور است و در عكس مسأله.



امام: استفتاء



در نتیجه: اگر مرد نیز دارای بیماری باشد كه آمیزش برای او ضرر داشته باشد، زن نمی تواند شوهر خود را وادار به آمیزش كند. بله اگر در همین صورت مرد خود اقدام به نزدیكی كند، بر زن چیزی نیست.



و - بعد از داخل شدن وقت نماز در حالی كه نتوان غسل یا تیمم كرد



196 - مسأله: كسی كه نمی تواند غسل یا تیمم كند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیكی كند، مگر آنكه بترسد به گناه بیفتد.



امام: تحریر الوسیله، فصل فی غسل الجنابة، مسأله 3.



امام - فاضل: عروة الوثقی، فصل فی غسل الجنابة، مسأله 8.



تبریزی: توضیح المسائل، مسأله 359.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 354.



197- مسأله: اگر كسی كه نمی تواند غسل و تیمم كند بعد از داخل شدن وقت نماز، با همسر خود آمیزش كند، بعید نیست بگویم باید از خروج منی خودداری كند، مگر آنكه برایش ضرر داشته باشد.



امام: با استفاده از تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابة، مسأله 3.



ز - در حال اعتكاف



198- مسأله: آمیزش در حال اعتكاف بر مرد و زن حرام است ؛ بلكه هر گونه لمس و بوسیدن به شهوت نیز حرام است.



امام: تحریر الوسیله، القول فی احكام الاعتكاف، قبل از مسأله 1.



199- مسأله: اگر كسی در حال اعتكاف آمیزش كرد باید كفاره بدهد.



امام: تحریرالوسیله، القول فی احكام الاعتكاف، مسأله 4.



توجه: حرمت آمیزش در حال اعتكاف دارای مسائل دیگری هست كه ما به جهت رعایت اختصار و توجه داشتن به ذكر مسائل مورد لزوم از ذكر آن خودداری نمودیم .



خوانندگان محترم می توانند در صورت نیاز به كتاب تحریرالوسیله، جلد یك، القول فی احكام الاعتكاف و یا به دیگر كتب مراجع عظام در این زمینه مراجعه بفرمایند.



ح - در زمانی كه زن كمتر از نه سال داشته باشد



200- مسأله: مسأله نزدیكی با همسرش پیش از تكمیل نه سال (قمری) زن حرام است.



امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقی، فیمایتعلق باحكام الدخول، فصل دوم، مسأله 1.



بهجت: توضیح المسائل، مسأله 1928.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 2419 و استفتاء.



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 2478.



مكارم: (33)



201- مسأله: اگر مردی با زن خود آمیزش كند در حالی كه زن كمتر از نه سال داشته باشد، و این عمل موجب افضاء (34)او بشنود، آمیزش با این زن برای مرد تا ابد حرام خواهد بود و باید همیشه مخارج او را بدهد. حتی اگر زن را طلاق بدهد و یا حتی اگر زن با مرد دیگری ازدواج كند.



امام: همان مدرك مسأله قبل.



بهجت: (35)



فاضل: توضیح المسائل، مسأله 2478.



202- مسأله: اگر مرد شك كند كه آیا زن او نه سالش تمام شده است یا نه، نمی تواند با او مجامعت كند.



امام - فاضل - مكارم: عروة الوثقی، فیما یتعلق باحكام الدخول، فصل دوم، مسأله 8.



ط - در حال احرام



203- مسأله: مجامعت كردن با همسر در حال احرام جایز نیست.



امام: تحریر الوسیله، القول فی تروك الحرام، شرط دوم و مناسك حج (36) فصل سوم،ص 18، شرط دوم، مسأله 1.



204- مسأله: هر گونه لمس، بوسیدن، نگاه كردن به همسر در حال احرام از روی شهوت جایز نیست.



امام: همان مدرك مسأله قبل.



205- مسأله: اگر مردی در حال احرام با زن خود عمداً مجامعت كند، در صورتی كه زن را مجبور به این كار نماید، باید دو كفاره بدهد و اگر هر دو رضایت داشته باشند، هر یك باید یك كفاره بدهند.



امام: تحریرالوسیله، القول فی تروك الاحرام، مسأله 4، و مناسك حج، فصل سوم، ص 112، مسأله 11.



توجه: مقدار كفاره و كیفیت پرداخت آن و مسائل دیگر این قسمت و قسمت بعدی در كتابهای مناسك آیات عظام موجود است كه در صورت نیاز خوانندگان محترم می توانند مراجعه بفرمایند.



ی - در صورت عدم بجا آوردن طواف و نماز نساء در حج



206- مسأله: اگر مرد یا زن به حج مشرف شوند و عمداً یا سهواً طواف نساء و نماز آن را بجا نیاورند و یا اشتباه بجا آورند زن و مرد به یكدیگر حلال نمی شوند و تا زمانی كه خود آنان و یا در مواردی نایب آنها طواف و نماز را بجا نیاورده باشد، آمیزش و دیگر روابط زن و شوهر بر آنها حرام خواهد بود.



امام: با استفاده از مناسك حج، ص 342، مسائل 15 و 16.



207- سؤال: شخصی بعد از حج، ازدواج كرد و دارای اولاد شد، بعدا متوجه شد كه در حج طواف نساء را بجا نیاورده است. حال كه متوجه شده است، حكم زن و فرزندان او چگونه است و نسبت به طواف باید چه كند؟



جواب: با فرض جهل، فرزند او حكم حلال زاده را دارد ولی عقد ازدواج باطل است و باید طواف نساء را انجام دهد و اگر بخواهد بعد از ان تجدید عقد نماید.



امام: مناسك حج، ص 346، سوال 19.



جلوگیری از بارداری



208-مسأله: جلوگیری از بچه دار شدن با شرایط ذیل اشكال ندارد:



1- موجب عقیم شدن دائمی نشود.



2- این كار مستلزم فعل حرامی نشود.



3- شوهر رضایت داشته باشد.



امام: با استفاده از استفتاء



مكارم: استفتاء



تبریزی - فاضل: (37)



در نتیجه: به طور مثال از آنجا كه نگاه و لمس عورتین برای غیر شوهر حرام است بنابراین هر روشی كه مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، حایز نیست حتی اگر بیننده، دكتر زن باشد.



209- سؤال: با سلام، حضرتعالی در پاسخ به جواز استفاده از ((آی - یو - دی))ذكر كرده اید كه: «اگر استفاده از «آی - یو - دی) ملزم لمس یا نظر حرام بیشتر، جایز نیست» لطفاً بفرمائید كه آیا كار گذاشتن «آی - یو - دی» در رحم زن جزء موارد پزشكی محسوب شده و پزشك یا مامای زن و یا عندالاضطرار پزشك مرد، می تواند این عمل را انجام دهد، همانطور كه در سایر امراض متداول است و یا اینكه این مسأله مورد غیر پزشكی بوده و تنها از طریق محرم (شوهر) می توان این دستگاه را كار گذاشت ؟



جواب: خود این عمل اگر موجب سقط یا عقیم شدن نباشد؟ اشكال ندارد و حرمت لمس و نظر، به قوت خود باقی است و اضطراری در بین نیست چون می توان از راههای دیگر جلوگیری نمود.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



توجه: از آنجا كه ((آی - یو - دی)) و دستگاههای نظیر آن از انعقاد نطفه در رحم جلوگیری نمی كند بلكه بعد از انعقاد نطفه و تشكیل جنین، از جایگزین شدن آن در رحم جلوگیری می كند، در واقع جنین سقط می شود، بنابراین استفاده كردن از اینگونه دستگاهها به طور كلی جایز نیست زیرا این وسایل موجب سقط جنین می شوند نه اینكه از انعقاد آن جلوگیری می كنند و اسقاط جنین علاوه بر حرام بودن، دیه نیز دارد.



210- سؤال: اگر در رحم زن تلقیح صورت بگیرد، لكن به واسطه دستگاه و یا هر چیز دیگر از جایگزین شدن نطفه در رحم جلوگیری شود و در نتیجه نطفه سقط گردد، آیا این عمل حكم سقط محرّم را دارد یا نه؟ آیا دیه بر آن مترتب است یا نه ؟



جواب: تبریزی: عمل مذكور حكم سقط محرّم را دارد و دیه آن دیه سقط نطفه است بنابر احتیاط واجب. استفتاء.



211- مسأله: جایز نیست زن بدون اجازه شوهرش از حامله شدن خودش جلوگیری كند.



امام - مكارم: عروةالوثقی، نكاح فیمایتعلق باحكام الدخول، مسأله 6.



تبریزی - فاضل: (38)



در نتیجه: به طور مثال جایز نیست زن بدون زضایت شوهر، از قرض ضد حاملگی استفاده نماید و یا به روشهای دیگر از حامله شدن جلوگیری كند.



212- سؤال: اگر شوهر دارای بیماری است كه اگر زن از او بچه دار شود آن بیماری به بچه سرایت می كند، آیا زن می تواند بدون اذن شوهر از بچه دار شدنش جلوگیری نماید؟(البته با استمتاعات شوهر منافاتی نداشته باشد. مثلاً قرص بخورد)



جواب :



فاضل در صورتی كه علم به سرایت داشته باشد و بیماری غیر قابل تحمل باشد مانعی ندارد. استفتاء



تبریزی: زن می تواند جلوگیری كند. استفتاء



213- مسأله: حرام است زن بدون رضایت شوهر از انزال مرد در رحم خود ممانعت به عمل آورد بلكه بعید نیست بگویم زن باید درصورت انجام این فعل حرام، دیه نطفه را نیز بپردازد.



امام - عروةالوثقی، فیما یتعلق باحكام الدخول، مسأله 6.



214- مسأله: مكروه است مرد بدون رضایت همسر، منی خود را بیرون از رحم بریزد و یا به هر روش دیگر موجب جلوگیری از حامله شدن همسرش بشود. اما در صورتی كه زن بد زبان است و یا بچه خود را شیر نمی دهد و یا اصلاً صاحب بچه نمی شود، بیرون ریختن منی بدون اذن زن مكروه نیست.



امام: تحریرالوسیله، نكاح، مسأله 14.



امام - فاضل - مكارم - عروةالوثقی، نكاح، فیما یتعلق باحكام الدخول، مسأله 6.



تبریزی: با استفاده از صراط النجاة، سؤال 796.



215- سؤال: آیا برای جلوگیری از بچه دار شدن، رضایت طرفین لازم است یا فقط رضایت شوهر واجب است ؟



جواب: در این كار فقط رضایت شوهر لازم است. اگر چه مكروه است مرد نیز بدون رضایت زن از حامله شدن همسرش جلوگیری كند.



امام - مكارم: عروةالوثقی، نكاح، فیما یتعلق باحكام الدخول، مسأله 6.



تبریزی - فاضل : (39)



در نتیجه: اگر مرد مایل به بچه دار شدن همسرش باشد و زن مایل نباشد، زن اجازه ندارد از حامله شدن خود جلوگیری كند. ولی اگر زن مایل به بچه دار شدن باشد و شوهر راضی نباشد، مرد می تواند به هر روشی كه مستلزم فعل حرامی نباشد، از بچه دار شدن همسرش جلوگیری كند. اگر چه این كار مكروه است.



216- مسأله: جلوگیری از بچه دار شدن به روشهایی كه مستلزم انجام فعل حرامی باشد، مگر در مقام اضطرار. اگر چه اصل جلوگیری حرام نیست.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



بهجت: با استفاده از توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله 11.



در نتیجه: به طور مثال اگر خانمی برای گذاشتن دستگاههای درون رحمی نزد دكتر برود اگر چه دكتر زن باشد، چون این كار مستلزم و نگاه غیر از شوهر به عورت می شود، جایز نیست. و یا اینكه مرد یا زن برای بستن لوله های انتقال اسپرم یا تخمك نزد دكتر بروند و روشهایی از این قبیل كه همراه فعل حرامی صورت می گیرد، جایز نیست.



البته اگر زن و شوهر بدون مراجعه به شخص دیگری بتوانند با این روشها از بچه دار شدن جلوگیری كنند اشكالی ندارد مشروط به اینكه به طور دائمی عقیم نشوند.



217- سؤال: آیا زن می تواند لوله های رحم خود را جهت جلوگیری از حاملگی به طور كلی ببندد (یعنی عقیم دائم بشود)؟



جواب: جایز نیست مگر در مقام اضطرار.



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



تبریزی: صراط النجاة سؤال 874.



بهجت: با استفاده از توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله 11.



218- سؤال: اگر خانمی به علت بیماری مجبور باشد عورتین خود را نزد دكتر معاینه كند، آیا می تواند در همان زمان دستگاههای جلوگیری از حاملگی درون رحمی را كار بگذارد؟



جواب: تبریزی - فاضل - مكارم: اگر نیاز به لمس و نظر زیادی نداشته باشد، و این كار مستلزم حرام دیگری نباشد، مانعی ندارد. استفتاء



219- سؤال: اگر دكترها به خانمی بگویند در صورتی كه حامله شوی برایت خطر جانی دارد، آیا زن می تواند لوله های رحم خود را ببندد، اگر چه مستلزم عقیم شدن دائمی و یا مستلزم نگاه غیر به عورتین باشد؟



جواب: اگر پزشك متخصص بگوید و از گفته او اطمینان حاصل شود، مانعی ندارد و لمس و نگاه در حد اضطرار و ناچاری جایز است .



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء



220- سؤل: خانمی نمی دانسته گذاشتن دستگاه درون رحمی اگر مستلزم نظر و لمس غیر به عورتین باشد جایز نیست و این كار را انجام داده، لكن حالا كه فهمیده، آیا باید آن را بیرون بیاورد یا نه؟ با توجه به اینكه اگر آنرا خارج نكند، مجبور است هر چند یكبار برای معاینه نزد دكتر برود و این مستلزم نگاه حرام خواهد بود.



جواب:



فاضل: خارج كردن آن بالفعل لازم نیست ولی در زمانی كه بیرون نیاوردن آن ملازم بانگاه غیر به عورتین او باشد، لازم است آنرا خارج نماید.



استفتاء



مكارم: مادامی كه بیرون آوردن آن لازم نباشد، می تواند آنرا به حال خود باقی بگذارد و بعد به عنوان ضرورت آن را خارج نماید. استفتاء



221- سؤال: اگر خانمی با داشتن 5 فرزند نمی تواند از وسایل عادی ضد حاملگی از قبیل قرص، آمپول و... استفاده كند آیا می تواند با بستن لوله های رحم از آبستنی جلوگیری كند؟



جواب: جلوگیری از انعقاد نطفه اگر موجب فساد عضو و عقیم شدن دائم نشود، با رضایت شوهر مانع ندارد. ولی از لمس و نظر حرام باید اجتناب كرد.



امام: استفتاء از كتاب رساله نوین، ص 100.



222- سؤال: اینجانب دارای ده فرزند می باشم و از نظر كثرت اولاد در زحمت هستم، می خواهم لوله های رحم خود را ببندم آیا شرعاً جایز است یا خیر ؟



جواب: اگر موجب نازایی دائم نشود و ضرر به مزاج و عضو نرساند و شوهر راضی باشد و عمل همراه با ارتكاب محرم شرعی نباشد، اشكال ندارد.



امام: استفتاء



223- سؤال: اگر خانمی دارای تعدادی فرزند باشد كه مخارج آنان به سختی تأمین می شود و از لحاظ تربیتی و نگهداری آنان در سختی است، آیا می تواند برای جلوگیری از حامله شدن از ((آی - یو - دی)) استفاده كند ؟ با علم به اینكه این دستگاه را حتماً باید دكتر زن یا مرد برای او بگذارد و این كار موجب نگاه حرام است.



جواب: جایز نیست.



امام: استفتاء



تبریزی: صراط النجاة، سؤال 873.



224- سؤال: شخصی با عمل جراحی خود را عقیم كرده، حال متوجه شده است كه این عمل، نقص عضو و اضرار به بدن بوده و حرام است. آیا واجب است دوباره خود را معالجه كند تا در صورت امكان، به حال اول درآید؟



جواب: با فرض این امكان، احوط معالجه است. چون بقای ضرر هم حرام است و اضرار به نفس حرام است حدوثاً و بقاء.



امام: با استفاده از استفتاء در كتاب احكام پزشكان، ص 55.



سقط جنین



225- مسأله: سقط جنین توسط هر كسی و با هر وسیله ای جایز نیست مگر در مقام اضطرار .



امام - بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء.



226- سؤال: آیا بعد از انعقاد نطفه از بین بردن آن جایز است؟



جواب: بعد از انعقاد نطفه جایز نیست.



امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص 95.



بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء .



227- مسأله: اگر مادر در غیر ضرورت كاری كند كه فرزندش سقط شود علاوه بر اینكه فعل حرامی را مرتكب شده، باید دیه آنرا بپردازد و از آن دیه چیزی به خود مادر به عنوان ارث نمی رسد.



امام :تحریرالوسیله، كتاب الدیات، القول فی اللواحق، مسأله 5.



228- سؤال: یك ماه و نیم از حاملگی خانمی می گذرد ،دكترها می گویند حاملگی برای مادر خطر جانی دارد و موجب فلج شدن وی خواهد شد، آیا سقط جنین برای اینگونه مادری جایز است؟



جواب: اگر ضرر و خطر جانی برای مادر دارد، قبل از دمیدن روح در جنین، اسقاط جایز است.



امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص 97.



بهجت - تبریزی: (40)



229- سؤال: اگر دكترها بگویند در صورتی كه زن كورتاژ نكند در هنگام تولد یا زن می میرد یا بچه، آیا می توان جنین را قبل از تولد سقط كرد؟



جواب: اگر برای مادر خطر جانی دارد، قبل از دمیدن روح در جنین اسقاط جایز است.



امام: با استفاده از كتاب احكام بانوان، ص 97.



مكارم - فاضل: (41)



230- سؤال: از چه از زمانی روح به جنین دمیده می شود ؟



جواب:



فاضل: از چهار ماهگی روح به جنین دمیده می شود. استفتاء



مكارم: معروف است كه در حدود چهار ماهگی روح به جنین دمیده می شود و حركت پیدا می كند. استفتاء



تبریزی: دمیدن روح بعد از چهار ماه می باشد. استفتاء



231- سؤال: اگر حاملگی برای خانمی ضرر دارد آیا می تواند جنین خود را قبل از هفته سوم كورتاژ كند ؟



جواب: اگر برای مادر خطر جانی دارد، قبل از دمیدن روح در جنین اسقاط جایز است.



امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، صفحه 97.



فاضل - مكارم: (42)



232- سؤال: آیا حفاظت از بچه در رحم واجب است؟ یعنی مادر باید تمام شرایط لازم جهت حفظ و سلامتی بچه را فراهم كند؟



جواب:



فاضل: لازم است شرایط متعارف و معمول را فراهم و رعایت كند.



استفتاء



مكارم: تا آنجا كه مایه عسر و حرج نشود لازم است. استفتاء



233- سؤال: اگر دكترها به خانمی بگویند بچه ای كه در رحم دارد از لحاظ ذهنی عقب مانده است و یا از لحاظ بدنی نقص عضو دارد، آیا زن می تواند كورتاژ كند، یا كاری كند بچه بیفتد؟



جواب: مكارم - فاضل: جایز نیست. استفتاء



234- سؤال: اگر دكترها به مادری دارویی را داده اند كه بخورد تا بچه اش سالم بماند و سقط نشود آیا زن می توان به منظور سقط جنین دارو را استفاده نكند؟ (كه در این صورت بچه بطور طبیعی سقط می شود)



جواب: فاضل: اگر سقط جنین مستند به او شود، استفاده نكردن جایز نیست. استفتاء



مكارم: جایز نیست. استفتاء



235- سؤال: اگر مادری برای سقط بچه اش كاری انجام ندهد لكن با مراعات نكردن موارد لازم و تهیه نكردن شرایط مقتضیات حفظ جنین باعث سقط بچه بشود، حرام است؟



جواب: فاضل: اگر سقط بچه مستند به او شود حرام است . استفتاء.



مكارم: اگر در حفظ جنین مطابق معمول كوتاهی كرده باشد مسؤول است.



استفتاء



236- سؤال: گفته شده است دستگاههای درون رحمی باعث سقط جنین می شوند، یعنی بعد از آنكه نطفه منعقد شد، دستگاه فقط از جایگزینی آن در رحم جلوگیری می كند، لذا جنین سقط می شود. حال سؤال این است اگر خانمی از اول در مورد بخصوصی بداند نطفه ساقط می شود و یا اینكه معمولاً بعد از چند روز می فهمد نطفه ساقط شده آیا این عمل حكم سقط جنین محرم را دارد؟



جواب: تبریزی:اگر زن از اول بداند، جایز نیست ولی در هر صورت باید دیه نطفه را بپردازد.



صراط النجاة، سؤال 909.



در نتیجه: اگر خانمی به فرض، با روش حلالی دستگاههای درون رحمی را كار بگذارد، باید برای هر بار اسقاط نطفه یك دیه بپردازد. ولی اگر نفهمد جنین ساقط شده یا نه، دیه واجب نیست.



237- سؤال: مادری فرزندی در رحم دارد، دكترها می گویند یا بچه را سقط كرد تا مادر زنده بماند و یا اگر بچه سقط نشود، مادر در هنگام تولد بچه خواهد مرد، آیا سقط این جنین جایز است ؟



جواب: تبریزی: جایز است مادر فرزند را سقط كند و لو با خوردن دارویی خاص. سپس اطباء جنین ساقط شده را از رحم خارج كنند. در این صورت اگر اسقاط بعد از دمیدن روح باشد، بر مادر دیه نیست ولی اگر قبل از دمیدن روح باشد، دیه بر مادر و یا هر كسی كه اسقاط كند واجب می شود.



صراط النجاة، سؤال 914.



238- سؤال: در مواردی كه اسقاط جنین جایز است آیا باید مادر بچه را سقط كند یا اینكه شخص دیگری می تواند این كار را انجام بدهد؟



جواب: تبریزی: بنابر احتیاط واجب دیگری نمی تواند اسقاط كند.



صراط النجاة، سؤال 913.



239- مسأله: از آنجا كه سقط جنین حرام است، اقدام به سقط جنین در بعضی موارد تنها موجب پرداخت دیه شده و در موارد دیگر علاوه بر دیه، كفاره نیز واجب می گردد.



الف - اگر سقط جنین از روی عمد یا شبه عمد باشد و قبل از دمیده شدن روح باشد و همچنین اگر سقط از روی خطا باشد چه قبل از دمیدن روح چه بعد از آن، فقط دیه واجب می شود.



ب - اگر سقط عمداً بعد از ولوج روح در جنین مباشرتاً صورت بگیرد، علاوه بر دیه كفاره نیز واجب می شود.



امام: تحریرالوسیله، كتاب الدیات، فی دیةالجنین، ص 597 و كفارةالقتل، ص 606



تلقیح مصنوعی



240- مسأله: وارد نمودن منی مرد، در رحم زوجه او باالاتی مانند سرنگ و یا امثال آن اشكال ندارد. لكن باید از مقدمات حرام احتراز نمود پس اگر مرد با رضایت زن، این عمل را خودش انجام دهد، و منی خود را به وجه حلالی به دست بیاورد مانع ندارد .



امام: توضیح المسائل، مسأله 2874 و تحریرالوسیله، ج 2، مسائل مستحدثه، التلقیح والتولید، مسأله 1.



تبریزی: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 965.



مكارم: با استفاده از توضیح المسائل، مسائل 2441 و 2442.



در نتیجه: اگر مرد منی خود را از راه استمناء بدست آورد و یا منی را شخصی غیر از شوهر در رحم زن قرار بدهد و مواردی از این قبیل كه مستلزم ارتكاب فعل حرام است و تلقیح جایز نخواهد بود.



241- مسأله: داخل نمودن منی اجنبی در رحم زن اجنبیه، خواه با اجازه زن باشد یا نباشد، و یا شوهر داشته باشد یا نه، و همچنین خواه اجازه شوهر باشد یا نه یا اجنبیه از خویشان زن باشد یا نه، جایز نیست.



امام: توضیح المسائل، مسأله 2876 و تحریرالوسیله، مسائل مستحدثه، التلقیح و التولید، مسأله 1.



تبریزی: صراط النجاة، سؤال 996.



مكارم: توضیح المسائل، مسئله 2443.



242- سؤال: اگر مردی زنی گرفته و تا چند سال آن زن بچه دار نمی شود و زن را پیش دكتر برده و ممكن است دكتر نطفه مرد دیگری با سوزن به آن تزریق كند و بچه از مرد دیگری خواهد شد. بفرمایید این كار درست است یا نه؟



جواب: جایز نیست .



امام: كتاب استفتائات، ج 2، ص 44، سؤال 122.



تبریزی: با استفاده از توضیح المسائل، مسأله 2443.



243- مسئله: اگر تلقیح مرد به زوجه اش بصورت حرام واقع شود مانند اینكه بیگانه منی مرد را به رحم زوجه انتقال دهد، و یا منی را بطرز حرام به دست آورد (مثلاً از راه استمناء) و از آن فرزندی پیدا شود، فرزند آنها می باشد به همان شكلی كه اگر تلقیح به صورت طبیعی صورت می گرفت. اگر چه به جهت ارتكاب حرام، گنهكار می باشند.



امام: تحریرالوسیله، ج 2، مسائل مستحدثه، التلقیح و التولید، مسأله 1 و توضیح المسائل، مسأله 2875.



مكارم: توضیح المسائل، مسأله 2442.



244- مسأله: اگر اسپرم و تخمك زن و شوهری را در خارج از رحم زن تلقیح نمایند و سپس نطفه حاصله را در رحم زن وارد كنند اشكالی ندارد. مشروط به آنكه از ارتكاب مقدمات حرام احتراز نمایند .



امام: با استفاده از مدرك مسأله قبل و استفتاء.



مكارم: با استفاده از مدرك مسأله قبل .



245- سؤال: بعضی از اطباء برای بچه دار كردن خانمی چنین عمل می كنند ابتدا منی مرد را گرفته با تخمك زن در لوله های آزمایش در خارج رحم تلقیح می كنند و سپس نطفه ها را در درون رحم زن قرار می دهند، در این زمان تعداد زیادی نطفه از بین می رود.



الف - آیا این عمل جایز است؟



ب - آیا باید برای از بین بردن نطفه ها دیه پرداخت؟ با توجه به اینكه تعداد آنها بسیار زیاد است.



ج - آیا جایز است همین نطفه ها را منجمد و نگهداری نمایند تا از آنها برای حامله كردن زن دیگر استفاده نمایند ؟



جواب:



تبریزی: الف: اگر این عمل با ارتكاب حرامی همراه نباشد اشكال ندارد.



ب: دیه ندارد.



ج - جایز نیست .



صراط النجاة، با استفاده از سؤالات 965 و 966.



246- سؤال: اخیراً نطفه زن و مرد را گرفته در بیرون رحم با هم لقاح می دهند و سپس در رحم زن قرار می دهند، آیا



الف: این عمل جایز یا نه؟



ب - اگر این كار مستلزم نگاه و لمس غیر به عورت مرد یا زن گردد جایز است ؟



ج - در صورتی كه به غیر از این راه بچه دار نشوند حكم چگونه است؟



جواب:



فاضل: الف: مانعی ندارد.



ب - نگاه و لمس جایز نیست.



ج - در صورتی كه بچه دار نشدن موجب خلل و تزلزل در زوجیت شود مانعی ندارد. استفتاء



تبریزی: فی نفسه جایز است و اگر بر عملی حرامی مشتمل بوده و یا با عمل حرامی همراه باشد مثل نگاه اجنبی یا لمس مواضعی كه جایز نیست. آن عمل حرام است و بچه دار نشدن مجوز نیست. استفتاء



مستحبات آمیزش



247- مسأله: مستحبات آمیزش عبارتند از:



- بسم الله الرّحمن الرّحیم گفتن هنگام آمیزش، زیرا باعث پرهیز ماندن از شیطان می شود.



- از خداوند فرزندی پاك و مبارك و سالم طلب كند و این دعا را بخوانند:



((بسم اللَّه الرحمن الرّحیم الذی لا اله الا هو بدیع السموات و الارض اللهم ان قضیت منّی فی هذه اللیلة خلیفه فلا تجعل للشیطان فیه شركاء و لا نصیباً و لا حظاً واجعله مؤمناً مخلصاً مصفّی من الشیطان و رجزه جلّ ثناؤك)).



- با وضو باشند، خصوصاً اگر زن حامله باشد.



- قبل از آمیزش ملاعبه كردن.



- درنگ كردن و تعجیل نداشتن



- در شبهای دوشنبه، سه شنبه، پنجشنبه، و جمعه باشد.



- در روز پنجشنبه به هنگام ظهر.



- بعد از ظهر و عصر جمعه.



- در مكان مستور باشند .



- در زمانی كه زن میل به آمیزش داشته باشد.



- در شب اول ماه مبارك رمضان .



- در هفته بعد از عروسی مستحب است زن از خوردن شیر، سركه، خربزه و انار ترش پرهیز كند.



امام: تحریرالوسیله، كتاب نكاح، مسأله 8.



امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقی، نكاح مسائل 10،11،18،20.



مكروهات آمیزش



248- مسأله: مكروهات آمیزش عبارتند از:



- در شبی كه ماه گرفته باشد .



- در روزی كه خورشید گرفته باشد .



- در هنگام غروب آفتاب تا قرمزی هوا برود .



- در شب عید فطر و قربان .



- در سفر اگر آب برای غسل نباشد.



- آمیزش در حالی كه هر دو عریان باشند.



- در حال احتلام قبل از غسل، بله در صورتی كه بدون فاصله چند بار آمیزش صورت گیرد، اشكالی ندارد و مكروه نیست .



- آمیزش در حالی كه بچه ای ناظر آنها باشد.



- آمیزش مقابل قبله .



- آمیزش پشت قبله .



- در كشتی .



- در زیر آسمان .



- بعد از غذا و با شكم پر.



- در حال ایستاده .



- در زیر درختی كه میوه می دهد.



- دستمال نظافت مرد و زن یكی باشد.



- روی پشت بام .



- به همراه داشتن یا در دست داشتن انگشتری كه ذكر خداوند در آن نوشته باشند و یا چیزی از آیات قرآن بر آن نوشته باشند.



امام: تحریرالوسیله، كتاب نكاح، مسأله 8.



امام - فاضل - مكارم: عروةالوثقی، نكاح، مسأله 11.